Ylen radiohaastattelun jälkeen, myöskin oma paikallisradiomme kiinnostui tekemään jutun Mollasta. Katso juttu tai käy kuuntelemassa se.

Etelä-Karjalan radiotoimittaja Riitta Väisänen otti yhteyttä Riikkaan ja halusi haastatella häntä  Mollan toiminnasta. Käy katsomassa juttu täältä: http://yle.fi/uutiset/alylaitteet_opettavat_yhdessa_tekemiseen/6256209  . Juttu myös alla linkin vanhentuessa. Kuunneltavana myös äänitteet osiossa.

 

Etelä-Karjala 15.8.2012 klo 6:51 | päivitetty 15.8.2012 klo 9:09

Älylaitteet opettavat yhdessä tekemiseen Lappeenrantalaisissa päiväkodeissa tablettitietokoneet ovat jo arkipäivää. Molla-hanke opastaa yhdessä tekemiseen älylaitteiden avulla.
 
 

 

Lapsi harjoittelee matematiikkaa tabletilla.Lapsi harjoittelee matematiikkaa tabletilla. Kuva: Yle

Päiväkoti- ja esikouluikäisille lapsille opetetaan vuorovaikutus- ja medialukutaitoja tablettitietokoneiden avulla Lappeenrannassa.

3-6-vuotiaat Kesämäen ja Lappeen päiväkotien lapset ovat viime syksystä alkaen tehneet erilaisia mediateoksia iPadien avulla. Lasten käytössä on myös älytauluja, digikameroita sekä äänityslaitteita.

Opetushallituksen rahoittamassa Molla-hankkeessa lapset oppivat vuorovaikutustaitojen lisäksi luovimaan mediatulvan keskellä, kertoo Saimaan mediakeskuksen kouluttaja Riikka Tidenberg.

- Mitä nuorempana lapset oppivat tekemään hyviä juttuja niin se kritiikki kasvaa varmasti, Tidenberg pohtii.

Tidenbergin mukaan olennaista on, että vanhemmat keskustelevat lasten kanssa asioista.

- Puhuttaisiin, onko netistä tuleva aina totta ja osattaisiin suhtautua erilailla kaikkeen siihen tietoon, mitä tulee.

Yhdessä osallistuen

Vuorovaikutteisuutta opetellaan Molla-hankkeessa yhdessä tehden.

- Monella on kauhukuva siitä, että lapsi istuu tietokoneen ääressä yksin jossain nurkassa. Tässä on nimenomaan haetaan osallistumisen kokemuksia. Tehtäviä tehdään yhdessä ryhmittäin ja pareittain. Aikuinen on aina mukana ja katsoo, mitä tapahtuu, Tidenberg huomauttaa.

Pieniä kiinnostaa

3-vuotiaan ei Tidenbergin mukaan tarvitse oppia vuorovaikutteisuutta laitteen kautta vaan ihmisten avulla.

- Mutta laite kiinnostaa ja lapsilla on himo päästä kokeilemaan. Lapset automaattisesti oppivat odottamaan vuoroaan tai sitä, kenen vuoro on kääntää sivua.

Saimaan mediakeskus on saanut rahoituksen myös uudelle eMolla-hankkeelle. Siinä kehitetään oppimisympäristöä lapsille, jotka eivät osaa vielä lukea. Oppimisympäristö otetaan käyttöön ensi vuonna.


Lisää aiheesta

 


  • Riitta VäisänenRiitta Väisänen  

 

 

 

ylös
170 peukutusta.